Menu uitklappen

Grofvuil applicatie Roteb online

Rotterdammers beschikken sinds januari 2010 over een nieuwe webapplicatie waarmee online een afspraak gemaakt kan worden om grofvuil op te laten halen door Roteb. Roteb verzorgt onder andere de reiniging in de havenstad. Refresh Media ontwikkelde het concept, interactiemodel en vormgeving voor deze webapplicatie welke geïmplementeerd is door ICT Ontwikkel Organisatie van de Gemeente Rotterdam.

Kosten besparen
Doordat Rotterdammers nu online een afspraak kunnen maken wordt tijd en dus geld bespaard op het callcenter en de plannings afdelingen. Voorheen moesten burgers bellen met een callcentermedewerker om een afspraak te maken, nu kan dat ook online. Een andere geld besparende doelstelling van de applicatie is om burgers te stimuleren om de spullen zelf weg te brengen. Binnen de interface is hieraan ruime aandacht besteed.

Grofvuil startpagina
Startpagina Grofvuil applicatie Roteb

Backoffice
Naast de schermen die de burger te zien krijgt zijn er ook schermen ontwikkeld voor callcentermedewerkers, planners en management. Burgers kunnen uiteraard nog steeds bellen om een afspraak te maken. Via backoffice schermen plant een callcenter medewerker een afspraak in. In de interface van een callcenter medewerker ligt de nadruk op werksnelheid terwijl bij de schermen voor de burger de nadruk ligt op begrijpelijkheid. Medewerkers van de planningsafdeling kunnen tijdig ingrijpen door capaciteit te wijzigen op basis van gemaakte toekomstige afspraken. Managers kunnen statistieken raadplegen op basis waarvan bijsturen mogelijk is.

Roteb Roadmap: klik voor een vergroting (1.8 Mb)
Roteb Roadmap: klik voor een vergroting (1,8 Mb)

Agile-software-ontwikkeling
De applicatie geprogrameerd in java, is in een projectteam ontwikkeld van 5 personen volgens de Agile methode. Agile-software-ontwikkeling is een conceptueel raamwerk voor het uitvoeren van software-ontwikkelingsprojecten als alternatief voor traditionele starre praktijken. Gedurende het proces, waarbij het totale project opgedeeld wordt in kleine onderdelen, wordt ontwikkeld via twee-wekelijkse iteraties en veelvuldig overleg met de opdrachtgever. Via deze methode zijn inmiddels meerdere succesvolle projecten opgeleverd door de ICT Ontwikkel Organisatie van de Gemeente Rotterdam.


MijnLoket
Inwoners van de Gemeente Rotterdam kunnen sinds oktober 2009 via DigiD inloggen op de vernieuwde portal voor gemeentelijke loketdiensten. De verzamelnaam voor deze paraplu heet "Mijn Loket". Refresh Media maakte het ontwerp voor deze webapplicatie welke geïmplementeerd is door de ICT Ontwikkel Organisatie van de Gemeente Rotterdam.

Rotterdamse burgers kunnen via Mijn Loket bijvoorbeeld verhuisaanvragen en parkeervergunningen indienen. Ook is het mogelijk om buurtnieuws en -info te raadplegen of online een afspraak maken op het gemeentehuis. In de toekomst wordt het onder andere mogelijk om online reisdocumenten te verlengen en geboorteaangifte te doen.

Deze pagina is alleen te zien voor Rotterdamse burgers na inloggen met DigiD
Bovenstaande pagina verschijnt nadat op de DigiD pagina is ingelogd. Klik hier voor het concept van de layout.