Menu uitklappen

Stop met ”digitaal verstoppertje spelen”

Auteur: Pieter Boekel

Vaak komen mensen naar mij toe met de boodschap: “Ik wil een betere website”. Dan vraag ik:  ”Wat moet er beter, wanneer is het beter en wat wil je bereiken?” Vervolgens komt er een gesprek op gang en voor je het weet zit je een uur om tafel. Best gezellig, maar het valt mij altijd op dat klanten nooit meten en dus niet willen weten, want ‘meten is weten’. Als je iets wilt verbeteren dan moet je wel een start- of ijkpunt hebben, net als een hardloper die een betere tijd wil neerzetten.

Wanneer is een site beter?

Afgezien van vormgeving en gebruiksvriendelijkheid is een site beter als er meer bezoekers komen welke langer op de site blijven en dat er meer aanvragen via de site binnenstromen. Je moet er dus voor zorgen dat er mensen op je site komen en je moet ervoor zorgen dat ze daar blijven. En als je een webshop hebt dan moet je ervoor zorgen dat ze spullen kopen. Beschouw een het simpelweg als een winkel waar potentiële klanten komen. Best lastig omdat alles virtueel is, je ziet ze niet. Hoeveel dan, wie en wat doen ze in de winkel?

Google Analytics

Google Analytics helpt, voor een groot deel, om het antwoord te vinden op de vraag “Wanneer is een site beter?”. Google Analytics is een gratis webapplicatie welke het gedrag van website bezoekers inzichtelijk maakt. Dat kan alleen als er in de broncode van de site een Google Analytics script is geplaatst. Dankzij Google Analytics kun je zien hoeveel bezoekers er zijn geweest, welke pagina’s het meest bekeken zijn, hoe lang men op de site is geweest. Ook zie je via welke trefwoorden, ingetypt in Google, men op jouw site is gekomen. En je ziet ook via welke sites de bezoekers zijn gekomen, waar je bijvoorbeeld adverteert. Ook is het effect te meten van Social Media en het versturen van een digitale nieuwsbrief. Hoeveel bezoekers heeft het opgeleverd, welke berichten vonden de ontvangers het interessantst.


’Digitaal verstoppertje spelen’

Soms kom ik nog sites tegen van bedrijven die klant willen worden waarbij het Google Analytics script nog niet in de broncode van de site is geplaatst. Dat is een gemiste kans, maar het is nooit te laat om er morgen mee te beginnen en eens te kijken in de wondere wereld van die getallen. Je kunt ook je kop in het zand steken en denken ‘het zal mijn tijd wel duren’. Iedereen boven de 60 geef ik daar gelijk in. Maar ik kan je verklappen dat de bedrijven die een gedegen internet-strategie hebben, het nut van internet en vindbaarheid inzien, over 10 jaar beter presteren dan bedrijven die ’digitaal verstoppertje spelen’. Daarmee bedoel ik niet zozeer de slager om de hoek maar wel bedrijven die producten of diensten leveren die minder plaatsgebonden zijn, niet vindbaar zijn via Google, een slechte website hebben en niet op basis van website statistieken de website verbeteren.

Goedkope camping Drenthe

Mijn vrouw, vaak uit op koopjes, zocht via Google op “Goedkope camping Drenthe”. Bij de onbetaalde zoekresultaten staat een site bovenaan en ik weet waarom die bovenaan staat. Als wilt weten waarom, kom dan naar de eerstvolgende cursus ’Hogerop in Google’. Klik hieronder op de knop 'Aanmelden cursus'. Of neem contact op voor een vrijblijvend advies.

Aanmelden cursus


Aanmelden nieuwsbrief

Contact opnemen






Pieter Boekel: ontwerper, online marketeer en creatief directeur van Refresh Media. Al ruim 20 jaar adviseert en implementeert hij digitale communicatie vraagstukken voor bedrijven en organisaties. Dankzij de studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft kan hij door creatief en logisch na te denken op gebied van usability, marketing en design altijd een optimaal resultaat afleveren dat aansluit bij de wensen van opdrachtgevers. Welke opdrachtgevers en projecten? Kijk op www.refresh-media.nl/portfolio. Vrijblijvend advies nodig? Neem contact op via pieter@refresh-media.nl of bel 0172 570 424.