Menu uitklappen

Voorkom mobiele afhakers!

Auteur: Pieter Boekel

Maak je site responsive, dan denk je tegelijkertijd na over de essentie

Wat is ‘responsive’? Die term hoor je steeds vaker in combinatie met websites. Wat heb je er aan en hoe weet je of jouw website responsive is? ’Responsive’ houdt, in Jip-en-Janneketaal, in dat de weergave van een website anders getoond wordt wanneer het scherm van grootte verandert. Sommige sites zien er op een smartphone precies zo uit als op een groot scherm van een computer. Die sites zijn niet responsive. Je moet vaak inzoomen op een telefoon als je de tekst wilt lezen. Vervelend, want op iedere nieuwe pagina die je bezoekt, begint het gezoom weer opnieuw. Op een gegeven moment ben je het zat en word je een mobiele afhaker.

Hoe ontdek je of jouw site responsive is? 

Je komt er achter door je website te bekijken op een groot beeldscherm. Maak vervolgens je browservenster steeds een stukje minder breed zodat de site er niet meer in past en kijk of de opmaak zich automatisch aanpast aan de grootte van het browservenster. Is dat niet het geval? Dan is jouw website niet responsive.




Hoeveel mobiel bezoek heb jij?

Je denkt vast: “Allemaal leuk en aardig dat 'responsive', maar als ik relatief weinig smartphone- of tabletbezoekers heb, dan hoeft mijn website toch niet responsive te zijn? En hoe check ik hoeveel mensen mijn website bezoeken via een smartphone?“ Dat kun je allemaal zien via Google Analytics. Als blijkt dat je meer dan 10% smartphone bezoekers hebt, wordt het tijd om de website responsive te laten maken. Vergelijk namelijk die aantallen eens met de mobiele bezoekers van vorig jaar of 2 jaar geleden. Je ziet forse stijgingen! En dit zal alleen maar toenemen. Je kunt de aantallen bekijken in Google Analytics via: Doelgroep > Mobiel > Overzicht. Rechtsboven kun je instellen dat de aantallen vergeleken worden in dezelfde periode van vorig jaar.  

Laat mobiele bezoekers niet wachten

Veelal is de snelheid van de internetverbinding lager als je buitenshuis met een smartphone een website bekijkt. Het mooie aan een responsive webdesign is dat je kunt instellen dat zware achtergrondafbeeldingen, die de website fraaier maken, niet vertoond worden op een smartphone. Dat scheelt weer laadtijd van de pagina en voorkomt dat mensen met een smartphone afhaken.

Een beller is sneller ... dankzij een klikje

Vaak wil je even snel een telefoonnummer opzoeken via de website om te bellen met je smartphone. Hoe handig is het dan om het telefoonnummer op het beeldscherm van je smartphone aan te klikken, zodat deze direct het nummer gaat bellen? Dat is allemaal mogelijk, maar bij veel websites is dit helaas niet ingesteld! Hoe doe je dat? Je maakt eenvoudig een link aan op het telefoonnummer met toevoeging van “tel:” en dan het telefoonnummer , bijvoorbeeld: “tel:0172570424”.

’Mobile first’

Veelal wordt eerst de ‘gewone’ website gemaakt door de ontwikkelaars en daarna wordt er nagedacht over de presentatie op een smartphone. Het is beter om het andersom te benaderen. Eerst bedenken wat je wilt tonen op een smartphone en vervolgens nadenken over de presentatie op een groot scherm. Door eerst te filosoferen over de presentatie op een smartphone word je namelijk gedwongen om na te denken over de essentie en het doel van de website. Deze benadering heet: ‘mobile first’. Daaraan voorafgaand moet je natuurlijk altijd eerst nadenken over de vindbaarheid via Google. Dat bepaalt de menustructuur en URL-strategie.

Advies nodig?   

Wil je meer informatie over het responsive maken van jouw website, neem dan vrijblijvend contact op. De koffie staat niet klaar want die maken wij vers.

Contact opnemen

Aanmelden nieuwsbrief





Pieter Boekel: ontwerper, online marketeer en creatief directeur van Refresh Media. Al ruim 20 jaar adviseert en implementeert hij digitale communicatie vraagstukken voor bedrijven en organisaties. Dankzij de studie Industrieel Ontwerpen aan de TU Delft kan hij door creatief en logisch na te denken op gebied van usability, marketing en design altijd een optimaal resultaat afleveren dat aansluit bij de wensen van opdrachtgevers. Welke opdrachtgevers en projecten? Kijk op www.refresh-media.nl/portfolio. Vrijblijvend advies nodig? Neem contact op via pieter@refresh-media.nl of bel 0172 570 424